Khamis, 26 Ogos 2010

Tarian Menyambut Tahun Baru Cina

Menyambut Tahun Baru adalah saat yang paling gembira bagi tahun berkenaan. Musim inilah yang ditunggu oleh kebanyakan masyarakat dan kegembiraan ini digambarkan dalam tarian. Dalam urutan tarian ini, penari kelihatan sedang membuat persiapan untuk Tahun Baru secara besar-besaran. Tarian ini juga menunjukkan gadis-gadis menghias diri untuk menyambut perayaan ini.. Tarian ialah sebentuk tarian dan persembahan tradisional dalam budaya Cina. Terdapat beberapa tarian akan dipersembahkan semasa tahun baru cina,tetapi yang paling popular yang dapat kita nampak ialah,tarian singa dan tarian naga.Tarian singaKostum tarian singa selatan.Pengenalan :
Tarian Singa  adalah sebahagian daripada tarian tradisional dalam adat warisan masyarakat Cina, yang mana penari akan meniru pergerakan singa dengan menggunakan kostum singa. Kostum singa itu dimainkan oleh dua penari iaitu seorang memainkan di bahagian hadapan dengan menggerakan kepala kostum, manakala pasangan penari akan memainkan bahagian belakang kostum singa tersebut. Kedua-dua penari itu akan bergerak seakan-akan singa di atas pentas yang disediakan. Tarian singa ini akan diiringi oleh gong, dram, dan dentuman mercun yang dikatakan akan membawa tuah.

Sejarah :

Sejarah singa dianggap sebagai pelindung dalam kebanyakan adat orang Asia, terutamanya bagi mereka yang berketurunan orang Cina. Tarian singa menjadi adat di negara China, Taiwan, Jepun, Korea, Thailand, dan Vietnam. Setiap negara tersebut mempunyai corak dan bentuk tarian yang berbeza. Namun tarian ini lebih terkenal sebagai warisan orang Cina, kerana dikatakan sejarahnya bermula lebih 1,000 tahun lalu. Dua tarian singa yang amat popular ialah "Tarian Singa Utara" dan "Tarian Singa Selatan".

Tarian Singa Utara adalah berasal dari bahagian utara China yang menggunakan tarian ini sebagai hiburan diraja. Kostum singa mereka menggunakan warna merah, jingga dan kuning (hijau bagi kostum singa betina). Tarian Singa Utara adalah lebih banyak pergerakan akrobatik dan bertujuan sebagai hiburan.Tarian Singa Selatan lebih membawa perlambangan alam sekitar. Tarian ini selalu dipersembahkan sebagai istiadat upacara membuang semangat jahat dan upacara meminta tuah. Tarian Singa Selatan menggunakan pelbagai warna dan kepala kostum mempunyai mata yang lebih besar daripada Singa Utara, dan mempunyai cermin serta sebatang tanduk di hadapan kepalanya.

Peranan Tarian Singa Dalam Tahun Baru Cina :

Tarian Singa Selatan bukan merupakan satu persembahan hiburan di atas pentas sahaja,ia
juga merupakan satu adat yang tradisional bagi orang cina.Orang cina sangat mengambil berat tentang tarian singa selatan terutamanya semasa Tahun Baru Cina. Semasa Tahun Baru Cina,penari atau persatuan-persatuan tertentu akan lebih banyalk mempersembahkan tarian singa selatan berbanding tarian singa utara.Hal ini disebabkan tarian singa selatan melambangkan sesuatu gambaran penanda yang baik kepada seseorang.

Tuan rumah akan mempersilakan penari-penari singa selatan pergi ke rumahnya untuk mepersembahkan tarian tersebut.Barang-barang yang tertentu seperti limau,sayur,dan ang pau juga akan digunakan besama dalam persembahan .Hal ini kerana barang-barang itu semua
menunjukkan sesuatu keadaan yang ceria.Penari akan menggunakan teknik-teknik yang dikuasai oleh mereka untuk menggerakkan kepala singa untuk makan limau dan sayur yang disediakan oleh pihak tersebut.Tarian naga



Kostum tarian naga.



Pengenalan :

Sepertilah tarian singa, Tarian Naga sering dipersembahkan pada musim perayaan. Orang Cina selalu menyebut "Keturunan Nagasebagai lambang identiti etnik.Tarian naga lebih kurang sama dengan tarian singa,perbezaannya cuma tarian singa dikuasai oleh dua orang penari sahaja,tetapi tarian naga akan dikuasai oleh sekumpulan penari yang banyak.Lebih kurang 15orang hingga 20orang penari yang terlibat dalam persembahan tersebut,bilanganya bergantung kepada saiz naga yang berbeza.Sebiji bola akan diambil dan dimainkan oleh salah seorang daripada penari-penari untuk mengarahkan perjalanan atau pergerakkan naga tersebut.

Sejarah :

Pada fikiran orang Cina, naga adalah sejenis hidupan yang menguntungkan. Naga mewakili kekuatan yang tiada bandingan yang boleh menghilangkan nasib buruk dan mencegah jenayah. Oleh sebab itu, sejak zaman nenek moyang semasa mereka merayakan Tahun Baru Cina, atau memimpin prosesi untuk menyambut seorang dewa, bahkan ketika ada bencana alam atau bencana peribadi berlaku, mereka akan mengadakan tarian naga untuk berdoa supaya mendapat berkat dari syurga.

Dalam tarian ini, sepasukan orang Cina memegang sebatang "naga" — iaitu imej naga Cina — dengan tiang. Penari-penari hadapan mengangkat, mencelup, membidas, dan menyapu kepala naga, yang boleh memiliki ciri-ciri animasi yang dikawal oleh seorang penari dan kadang-kala dikawal untuk mengeluarkan asap dari alat-alat piroteknik. Pasukan tarian meniru apa yang dipercayai sebagai gerakan semangat sungai ini secara berbelok-belok dan beralun-alun.Gerakan-gerakan dalam persembahan ini secara tradisinya melambangkan peranan-peranan naga yang menunjukkan kuasa dan maruah. Tarian naga ialah satu acara utama sambutan Tahun Baru Cina.

Tung Chung Shu, seorang ilmuwan terkenal pada tahun-tahun awal Dinasti Han Barat, menulis sebuah buku "Ch'un-Ch'iu Fan-lu". Di dalam buku itu terdapat maklumat tentang tarian hujan selama musim semi kekeringan. Tarian itu menglibatkan sejumlah besar daripada anak laki-laki, pemuda, laki-laki setengah baya, duda dan orang tua. Setelah tiga hari mengikhlaskan pantang, Warna kostum naga menutupi mereka, dan menghadap ke empat arah, mereka menari-nari dan berdoa kepada Tuhan. Menurut falsafah lima elemen (logam, kayu, air, api dan tanah) popular selama Dinasti Han, banyak objek yang berpadanan dengan ekspresi daripada lima elemen. Untuk alasan ini, dansa naga datang dalam lima warna: hijau, merah, kuning, putih dan hitam. Yang membezakan naga dengan lima warna ialah tradisi rakyat pada tahun-tahun awal dinasti Han.

Bagaimanapun, pada hari ini kita hanya dapat melihat naga emas dan naga hijau.
Sekarang, sebagai hasil daripada usaha-usaha orang Cina di luar negeri China bagi mengekalkan dan mempromosikan budaya tarian naga, persembahan ini telah menjadi terkenal di seluruh dunia. Dalam masa beberapa dekad, oleh sebab kombinasi daripada rakyat popularisasi adat dan promosi oleh tentera korps hiburan, tarian naga telah menjadi persembahan secara terbuka yang penting bagi kumpulan persembahan tradisional yang disajikan dalam sambutan Tahun Baru Cina.

Nama: Kwek Xiao Sia
No Matrik:207109

6 ulasan:

  1. I like the sound of lion dance...giving me the feeling of Chinese New Year....

    BalasPadam
  2. Tarian Singa dan Tarian Naga memang merupakan salah satu istilah yang agak penting semasa menyambut Tahun Baru Cina...

    BalasPadam
  3. saya lebih memahami asal kedua-dua tarian itu...tq

    BalasPadam
  4. persembahan tarian menyeronokkan keadaan Tahun Baru Cina..

    BalasPadam
  5. saya lebih mengetahui sejarah tarian-tarian...

    BalasPadam
  6. boleh perincikan lebih jelas tentang jenis-jenis alat yg digunakan , ciri2 alat, ciri2 muzik yg dimainkan bagaimana ? harap dpt membantu kerana sya memerlukan maklumat untuk assignment sya... Tq2

    BalasPadam