Jumaat, 27 Ogos 2010

Sejarah Hari Raya Aidilfitri

Sejarah Hari Raya dalam Islam bermula apabila Rasulullah s.a.w berhijrah ke Madinah. Baginda mendapati ada dua hari raya yang disambut oleh bangsa Arab pada masa itu. Rasulullah bertanya kepada mereka, apakah dua hari raya itu? Mereka menjawab dua hari raya yang mereka sambut itu adalah perayaan yang diwarisi secara turun temurun daripada nenek moyang mereka.
Aidilfitri disambut sebagai satu kemenangan bagi orang Islam yang mengerjakan ibadah puasa Ramadhan dengan sempurna. Kemenangan ini bukan sahaja kerana kita berjaya mengawal nafsu makan dan minum di siang hari pada bulan Ramadhan, malah kejayaan menghalang diri kita daripada melakukan perkara-perkara yang dilarang dilakukan ketika kita berpuasa.

Kalimah ‘Fitri’ bermaksud iaitu kejadian manusia yang sememangnya bersih daripada dosa dan noda. Pagi hari raya dimulakan dengan membersihkan diri, bersiap-siap ke masjid untuk menunaikan solat sunat Aidilfitri, dan seterusnya berkunjung ke rumah sanak saudara dan sahabat handai. Perlu diingat, Islam tidak mengajar umatnya agar tidak berlebih-lebihan atau melampau batas dalam menyambut apa sahaja perayaan. Ini bermakna Islam menegah umatnya melakukan pembaziran dlam menyambut hari raya seperti boros berbelanja semata-mata utuk bergaya dengan pakaian mahal dan kuih-muih terlalu banyak.
Kedatangan Syawal sepatutnya menginsafkan diri manusia disebalik makna kemenangan dan kejayaan dalam sambutan Aidilfitri dan tidak sepatutnya kita melupakan tuntutan agama.



Nama:NORASMIDA BINTI SEMAN
No Matrik:206824

6 ulasan:

  1. Thx u for the sharing...Now i learn more about d Hari Raya Aidilfitri...

    BalasPadam
  2. this entry really help me in understanding about Hari Raya Aidilfitri....

    BalasPadam
  3. saya lebih mamahami hari perayaan ini selepas baca entry ini...

    BalasPadam
  4. entry ini membolehkan saya lebih memahami sejarah hari raya

    BalasPadam
  5. saya dapat mengetahui lebih dalam tentang sejarah perayaan in...

    BalasPadam